Nevýhradní versus výhradní zprostředkovatelská smlouva.

Co je to vlastně nevýhradní zprostředkovatelská smlouva? Mezi výhradní a nevýhradní, nebo také exkluzivní a neexkluzivní smlouvou s realitní kanceláří, je zásadní rozdíl. U nevýhradní smlouvy můžete nemovitost dát do nabídky více realitním kancelářím. Také v ní (narozdíl od výhradní) nemáte vždy jasně definované poskytnuté služby v rámci prodejního plánu. Jaké jsou výhody a nevýhody nevýhradní formy spolupráce oproti výhradnímu zastoupení?

Má neexkluzivní smlouva výhody?

Nevýhradní dohoda bohužel žádné výhody nepřináší. Každý, kdo chce po realitním makléři nevýhradní spolupráci, má „jasno“. Čím více realitních kanceláří bude na prodeji pracovat, tím vyšší bude pravděpodobnost úspěchu. Bohužel, praxe je dosti odlišná.

Cílem makléře je nemovitost prodat dobře, za co nejvyšší částku a celkově ke spokojenosti klienta. To ho stojí poměrně dost času, ale hlavně také finančních prostředků, které se mu vrátí v podobě domluvené provize. Když nemovitost ve smluveném čase neprodá, peníze se mu nevrátí – je to makléřovo riziko. Když bude makléř vědět, že nemovitost prodává několik dalších realitních kanceláří, nejspíš nebude do prodeje vaší nemovitosti přehnaně investovat čas ani peníze, protože riziko, že se mu jeho úsilí a peníze nikdy nevrátí, je mnohonásobně vyšší.

Spolupráce bez smlouvy

Někomu se může tato forma spolupráce zdát vhodná, protože se nikomu „neupíše“. Zároveň se však často zapomíná, že se nikdo „neupíše“ vám. Na toto téma se dají říct pouze 2 věcí: 1) pokud vám realitní makléř bude nabízet spolupráci bez zprostředkovatelské smlouvy, ukažte mu dveře. 2) pokud byste chtěli po makléři tuto formu spolupráce vy, bohužel vás nepotěším, jelikož bezsmluvní zprostředkování prodeje je od letošního roku na základě zákona o realitním zprostředkování nezákonné.

Pozor, přijde chaos.

Další negativní věc, kterou vám neexkluzivní zprostředkovatelská smlouva do obchodu vnese, je totální chaos. V případě, že nemovitost nabízí více makléřů, narazíte v inzerci velice často na nesrovnalosti v inzerátech. Stejná nemovitost, různé výměry podlahové plochy, různé nabídkové ceny, různá kvalita, respektive nekvalita fotek. Potenciální zájemce bude samozřejmě dost zmatený a je jen otázka, jak to jeho zájem ovlivní. Další problém také nastane, až vám bude volat ne jeden, ale několik makléřů, kteří nekomunikují mezi sebou, ale pouze s vámi. Vy tak budete mít s prodejem možná ještě více starostí, než kdybyste prodávali sami. Budete muset časově řešit jejich prohlídky, které se budou pravděpodobně překrývat.

Nevýhradní smlouva v akci

Z těchto důvodů žádný profesionální makléř na nevýhradní dohodu nepracuje a už to, že vám nějaký makléř bude nevýhradní spolupráci nabízet, značí, že si své práce neváží a nebere ji asi tak úplně vážně.

Jak se nespálit při výhradní spolupráci?

Výhradní dohoda poskytuje makléři jistotu, že to, zda vydělá peníze nebo ne, je jen a pouze na něm. Proto se bude ze všech sil snažit nemovitost prodat co nejlépe. Výhradní smlouva se také samozřejmě uzavírá na dobu určitou a to takovou, na které se spolu dohodnete. Pokud nemáte prověřeného makléře, se kterým se domlouváte, jednoduše ho vyzkoušejte. Uzavřete výhradní dohodu na kratší dobu, třeba 2 měsíců, během kterých zjistíte, jak funguje a zda je to ten správný člověk pro vaši spolupráci. Pokud v dohodnuté době makléř nemovitost neprodá, můžete si buď potřást rukou a bez dalších závazků se rozloučit, nebo sepsat dodatek a smlouvu prodloužit.

Formulář pro nezávaznou konzultaci prodeje nemovitosti:

Bc. Jan Vacek

Realitní specialista
Svoji dráhu v realitní kanceláři jsem započal v roce 2016. Od té doby jsem desítkám klientů pomohl najít nový domov, nebo naopak prodat ten předchozí. Mimo jiné se vydatně věnuji pokrokovým metodám v online marketingu, které denně využívám s cílem propagace nemovitostí svých klientů a tím i jejich úspěšným prodejem za co nejvyšší cenu. Mám rád práci, za kterou je vidět výsledek. Proto dělám, co dělám, jelikož nejlepší výsledek práce, jaký jsem kdy zažil, je výhodně prodaná nemovitost a spokojení klienti na obou stranách.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.